personal branding
Avans leerjaar 1.

Binnen het vak personal branding is er veel aandacht besteed aan het ontdekken wie je nu echt bent en wat je wilt. Ik heb hierbij onderzocht wat mijn sterke punten zijn en waar ik nog aan moet werken. Ook is het bijvoorbeeld erg belangrijk om een goede eerste indruk te maken. En goed na te denken wat mensen nu eigenlijk van jou vinden? En wat vindt jij daar dan weer van? Ik sta bekend als een spontaan, humoristisch en creatief persoon. Maar vind ik dit zelf ook zo? Voel ik me anders dan wat mensen van mij vinden? Niet echt, ik ben altijd mezelf en kan zien dan andere al snel een goed beeld van mij hebben. Natuurlijk ligt het eraan wat voor een relatie we aangaan. Worden we collega's of vriendinnen? Personal branding heeft mij erg geholpen om een overzicht te krijgen binnen mijn (soms chaotische) brein. Ook heb ik mijn eigen huisstijl na 4 jaar kunnen vaststellen door middel van een brandmanual. Dit keer niet alleen gefocused op vormgeving maar ook op tekst.

be a brand
act like a human.
Over jezelf praten moet je maar net liggen. Als grafisch vormgever en fotograaf sta je liever achter de schermen en denk je creatief na over alles behalve jezelf. (of je moet Rihanna heten) Maar doordat je een goed beeld hebt over jezelf, kom je ook beter over. Iets met imago en identiteit weet je wel. Wat trek je aan? Hoe staat je gezicht? Wat voor een geluid produceer je? Ben je positief ingesteld? Dat laatste ben ik zeker. Vallen en opstaan. Bereiken wat je wilt bereiken. Lukt dat niet?
Dan maar een andere weg. Nooit opgeven en alles niet te lastig maken. Maar vooral bezig zijn. Dingen maken. Dingen bedenken. Maar wat zijn dingen? Ideetjes in je hoofd. Het brein. Het begint allemaal bij het brein. Daar moet je alles bedenken. Mijn brein werkt weer anders dan die van jou. En dat is maar goed ook. Anders liepen we er allemaal hetzelfde bij. Daarom doe ik mijn stukje, en jij de jouwe. Ik zeg ook wel eens: waar jouw gedachte stopt, begint die van mij.

dit zeiden ze over mij
Mua hier kan ik me wel in vinden. Gezellig vind ik altijd lastig. Wanneer ben je gezellig en wanneer ben je serieus. Ik kan ook heel serieus zijn hoor! Het verbaasd me dat 'ijverig' er niet tussen staat. Terwijl ik tegelijkertijd daar ook blij om ben. Ijverig is geen sterk woord. Dan maar creatief. Maar creatief ben je ook al vrij snel. Als je iets leuks weet de bedenken op het juiste moment wordt je al creatief genoemd. Maar creatief zijn is een fulltime job. Je brein gaat tekeer, van links naar rechts, als jij alleen al een wandeling maakt door de stad. Hier een idee! Oh daar! Dat is ook leuk. Ja dat is creatief plus een tikkie chaotisch. Creatieve mensen kunnen niet plannen zeggen ze dan. Al moet ik zeggen, de meeste deadlines mis ik niet. Misschien maak ik geen planning op papier. Maar wel in mijn brein. Zie je, weer dat brein.
brandmanual
Een BrAnDmAnUaL dat klinkt chique he? Misschien zegt huisstijlhandboek je iets meer? Een gids die alle vormgevers als een soort woordenboek naar elkaar doorsturen over een merk. Met allemaal cijfers en codes, prints en foto's. Om een voorbeeld te geven heb ik er een van mijn eigen brand gemaakt. Verasmolenaersdesign heet het. Langer kon de naam helaas niet. ;) (VSdesign kon ook maar wat bedoel je dan? Verenigde Staten? Victoria Secret?) Anyway! Hier vindt je mijn brandmanual. Zoek jij nou ook zoiets? Laten we in gesprek gaan.